Mass Effect 2

10.02.2011 13:13

 Mass Effect 2

 

Vrátiť sa po roku k Mass Effect 2 dáva už teraz zmysel celej tej misii s vrakom starej Normandy, prehľadávaniu miesta havárie a stavaniu pomníka padlým, ktorí sa nestihli katapultovať pred požiarom pohlcujúcim najvyspelejšiu loď v galaxii. Shepard nájde aj svoju hemlu. Či je to už po druhýkrát, keď vyrážate na samovražednú misiu alebo je to podobne ako u mňa druhý pokus na druhej platforme, pracuje a funguje to. Tá sentimentálna nostalgia a spolu s ňou aj posolstvo.

 

Za ženu, za muža, s výhliadkou mimozemského lesbického sexu, BioWare majú recept na ideálnu hru, ktorá obstojí v čase ako míľnik nie technológiami ani rozhodnutiami formujúcimi absolútne celý príbeh s previazaním aj na tretí diel očakávaný mimoriadne netrpezlivo či dokáže zopakovať kvality dvojky. Mass Effect 2 nie je hrou roka pre nič za nič. A pre nič za nič sa nebudete obzerať o rok, o dva, možno o tri alebo o päť, keď si poviete, dám si sériu od začiatku. Uvedomíte si, že cesta kapitána Shepharda mala zmysel aj mimo platformy, mimo obývačku a mimo média, na ktorom sa nachádza.

 

 

Mass Effect 2 je zásadnou hrou z jedného jediného dôvodu. Nezmení to ani známka, nezmení to ani tisíci príspevok v diskusii a už vonkoncom nie snaha zarobiť na oblekoch pre trojicu hrdinov vo forme DLC. Presne po dvanástich mesiacoch od premiéry na PC a Xbox360 sa dostáva „vo vylepšenej forme“ aj na PS3, čím potvrdzuje štatút klasiky. Mass Effect 2 patrí medzi žáner definujúce tituly, také, ktoré sa neboja ísť vlastnou cestou a vytvárajú svojim vplyvom priestor pre nové. Je zrkadlom našej generácie a vypovedá aj o prístupe herného priemyslu k vysokorozpočtovým projektom.

 

Každé jedno rozhodnutie sa podpisuje pod vývoj udalostí.




 

Ak sa o päť rokov obzriete, motion capture technológie budú už inde, takisto aj vnímanie počítačovej grafiky či vyjadrovanie emócií na tvárach postáv. Tie v Mass Effect 2 sú však živé, filmové techniky pomáhajú dodávať aj tým nudným rozhovorom na dôležitosti, takže ich nepreskakujete. Symbiózou mnohých zásadných prvkov a mimoriadnym spádom oslovuje širokú hernú obec a pritom nie je závislá na minihrách, primitívnej hernej mechanike ani na roztomilých postavičkách. BioWare sa podarilo posunúť žáner RPG do konzumnejšieho štýlu a vybudovať na prvý pohľad zložitý svet, ktorý pochopíte a budete sa v ňom pohybovať ako ryba vo vode. Obrovský vesmír sa stane nástenkou príležitostí a vy ochotne siahnete po každej, pretože príprava na samovražednú misiu môže presiahnuť aj 30 hodín.

 

Komiksové začiatky

Majitelia PS3 sú však v nevýhode, prvý diel Mass Effect na tejto platforme nikdy nevyšiel a nikdy ani nevyjde. Autori sa uchýlili k prerozprávaniu deja predchodcu formou animovaného komiksu. V spolupráci s Dark Horse sa podarilo vytvoriť interaktívny prológ, ktorý mapuje všetky dôležité udalosti a necháva vás rozhodovať o osude nielen svojho tímu, ale aj o osude celej Citadely a jej budúceho vedenia. Rozbeh Mass Effect 2 je o to viac komplikovaný a než vôbec prvýkrát v labákoch siahnete po zbrani, budete na bleskový vývoj a rýchlu rekapituláciu zmätene pozerať. Komiks odvádza dobrú prácu, netreba sa báť, že by ste neskôr neboli oboznámení s tým, prečo Krogani majú k vám negatívny postoj alebo prečo na stolíku v kajute stojí zarámovaná fotografia zosnulého člena posádky. Je toho na začiatok len trochu priveľa.

BioWare dvanásť mesačné čakanie na svoje dielko kompenzuje, ako to býva v takýchto prípadoch zvykom, bonusovým obsahom, ktorý bol inak k dispozícii za poplatok. Príbehové misie sú zadarmo, no ak si chcete vyfintiť kostýmy alebo siahnuť po silných zbraniach, musíte vytiahnuť virtuáne peňaženky. Doplňujúce epizódy sú previazané na členov posádky a rozširujú už tak mohutný obsah vedľajších a nepovinných úloh, kam patrí aj zháňanie fľaše brandy či nákup kvalitnejších surovín do kuchyne. Mass Effect 2 svoje RPG korene nezaprie, zatiaľ čo na misiách väčšinou prehovárajú biotické sily a rýchlosť zbraní, na palube spoznávate svojich podriadených, rozpletáte ich problémy a pritom sa zamotávate do komplexného sociálneho systému.

 

 
 


 

Každá postava má potreby, každá má čo povedať a môže to byť aj obyčajné „dnes žiadne nové správy, kapitán“ Službičkami si získavate ich náklonnosť a odhodlanosť ísť aj na smrť, ak im to poručíte. Okrem toho sa postavám odomknú nové sily a schopnosti, takže venovanie pozornosti nie je otázkou potreby, ale priorít. Z hviezdnej mapy môžete s Normandy brázdiť celé galaxie, ťažiť na planétach minerály a za ne upgradovať obleky, zbrane aj loď samotnú. Skenovaním vzdialených systémov sa otvárajú nové príležitosti, ako získať potrebné skúsenostné body pre rozvoj postáv.

 

Buďte sami sebou

Ekonomický systém dovoľuje utrácať peniaze z hacknutých sejfov, osobných počítačov alebo odmeny za splnené úlohy v obchodoch, kde okrem zbraní môžete investovať aj do obyčajných modelov lodí a s nimi si vyšperkovať kapitánsku kajutu. Môžete si kúpiť rybičky a potom ich nechať zdochnúť, môžete sa stať bútľavou vŕbou a zbaliť Mirandu. Môžete, ale nemusíte. A to je na Mass Effect 2 jedinečné, vaše rozhodnutia sa priamo podpisujú nielen na vývoj udalostí, ale aj na to, ako na vás reaguje okolie. Žiadne nie je čiernobiele, obyčajne vyžaduje obety. Napísať byť dobrý alebo zlý, by bolo urážaním košatých dialógov s doplňujúcimi informáciami o rasách, svetoch aj pomeroch v danom systéme. Niekde si ostrým slovníkom vyboxujete zľavy, inde zase budete potrebovať šarm.

Kapitána Sheparda si pamätajú takého, za akého sa vydávate. Ak vám pripomenú, že sa im nepáči vyradenie mimoriadne dôležitého výskumu, viete, že ste barbarstvo páchané na nevinnej osobe museli zastaviť. Rozhodnutia hrajú rolu už aj pri výbere povolania, za aké chcete hrať. Výsledky v boji sú podobné, ale ich spôsoby diametrálne odlišné, zatiaľ čo expert cez zbrane môže nabiť svoj samopal ohnivými strelami trhajúcimi štíty, biotik ich odstaví hodením fireballu. Rozdielnosť povolaní nie je priepastná, ale do rúk sa dostávajú iné zbrane a úplne iné sily, čo hrá do karát znovuhrateľnosti.

 

Do boja nejdete nikdy sami, ovládať parťákov môžete iba nepriamo cez príkazy.






 

Tá však nie je posilnená len chuťou vyskúšať, aké to je zbaliť člena posádky, ale aj prevažne zvedavosťou, čo by sa stalo, keby ste sa rozhodli inak, resp. ako by skončila hra, keby celý tím zostal pohromade. Mass Effect 2 dovoľuje ísť ľubovoľnou cestou a vyberať si misie podľa sympatií voči neustále sa rozrastajúcemu tímu, rozvíjať vlastnosti iba obľúbeným a ostatné ignorovať. Hra na prvý pohľad ponúka obrovské pole pôsobnosti, je veľká, ale nie odstrašujúca. Približne v polovici narazíte na jej hranice, potom sa ukazuje, že misie zdieľajú rovnakú schému, unikátne ich robia práve problémy postáv. Nie ste neohrozeným ani obávaným hrdinom, máte v rukách celú posádku aj jej osud. Ak sa jej nebudete venovať, dopadne škaredo, ale ani precízne prípravy a prehnaná pozornosť nemusia priniesť vítané výsledky.

Mass Effect 2 nestarne, zatiaľ. Technická stránka sa nedá pomýliť so žiadnou inou hrou, prehnaný lens flare, odrazy svetiel, jemná vinetácia na okrajoch obrazovky, používanie moderným materiálov a plastov na oblekoch postáv. Aj PS3 verzia trpí prepadom frameratu v cut-scénach, nový systém svetiel tu a tam prehnane narába s expozíciou, vizuál je však stále nezameniteľný. Je to stále Mass Effect. Ak raz budú čisté žánre vyhynutým druhom a ak niečo v tej dobe poukáže na výpravné poňatie, bude to Mass Effect a poďakujeme za to BioWare. Zásadné dielo zapisujúce sa do novodobej histórie hier poriadne veľkými písmenami. Majitelia PS3 si môžu konečne povedať, najlepšia hra minulého roka je konečne doma.